Arbeidet med ferge Aure – Hitra må videreføres

Nordmøre IPR har sendt et brev til samferdselsutvalget i Møre og Romsdal, angående det kommende møte i samferdselsutvalget den 11. november 2024, hvor det videre arbeidet med ferge Aure-Hitra skal opp til behandling.

Nordmørsstrategien

Nordmørsstrategien har som målsetting å bidra til et bærekraftig og attraktivt Nordmøre. En viktig og grunnleggende delstrategi for Nordmørsløftet er bostedsattraktivitet og næringsattraktivitet, der målet er: Vi bygger regionen sammen. Dette fordi næringslivet må ha effektive og sømløse transportmuligheter og større bo- og arbeidsmarkedsregioner som styrker konkurransekraften for kritisk kompetanse og vekstmuligheter for viktige næringsklynger.

Samfunnsøkonomisk lønnsomt

En reetablering av fergesamband mellom Nordmøre og øyregionen Hitra-Frøya vil gi betydelige positive ringvirkninger for kommunene på Nordmøre, og da særlig på ytre Nordmøre. Det er positivt at dette også poengteres i saksfremlegget, og at det vises til at ferge Aure-Hitra vil være et samfunnsøkonomisk lønnsomt prosjekt. Her er en av landets sterkeste havbruksklynger, og en fergeforbindelse mellom Aure og Hitra vil bidra til å styrke utviklingskraften, attraktiviteten og beredskapen i hele regionen. Prosjektet er derfor prioritert blant kommunene på Nordmøre og i samarbeidet mellom regionrådene på hver side av fylkesgrensen.
Når det gjelder saksfremlegget sin gjennomgang av de foreløpige kostnadene for investeringer, drift av sambandet og finansiering fra kommuner og næringsliv, har ber vi om at følgende kommentarer blir hensyntatt i det videre arbeidet.

Årlige driftskostnader

Hvilken åpningstid og rutefrekvens som legges til grunn i et fergesamband, har stor betydning for de årlige driftskostnadene. I saksfremlegget er det lagt til grunn en driftsmodell kalt Alternativ B, mens MINOFAS (Midtnorsk fergeallianse) har akseptert en driftsmodell kalt Alternativ A. Alternativ A har redusert åpningstid med 12 avganger pr dag, noe som vil være en realiserbar driftsmodell tilpasset det årlige statlige driftstilskuddet som sambandet vil motta. Vi ønsker ikke å legge inn ekstra avganger som bidrar til økte utgifter for fylkeskommunene, og finner det noe merkelig at saka legger opp til en dyrere driftsmodell enn det som er nødvendig. På inntektssiden må det i tillegg legges til grunn billettinntekter, noe som ikke er gjort i tallgrunnlaget. Det vil bidra til positivt i driftsregnskapet.

Investeringer og kompensasjon for merverdiavgift

I kostnadsoppsettet kommer det ikke frem om investeringstallene på fergekaier, adkomstveier og oppstillingsplasser er inkludert merverdiavgift eller ikke. Dette må klargjøres nærmere, slik at evt. kompensasjon for merverdiavgift trekkes fra.

Regionale bidrag

I saksfremlegget vises det til Aure og Hitra kommuner sine investeringsbidrag på til sammen 13 millioner kroner. Det er imidlertid ikke nevnt at Nordmørskommunene Smøla og Kristiansund og Trøndelagskommunene Frøya og Heim har vedtatt økonomiske bidrag til prosjektet. I tillegg er det vedtatt bidrag fra regionalt næringsliv. Til sammen tilsvarer alle vedtak fra kommuner og næringsliv hele 25 700 000,- millioner kroner.
Et fergesamband mellom Aure og Hitra er et svært viktig prosjekt som alle kommunene på Nordmøre støtter opp om. Vi ber om at fylkeskommunen er med videre som samarbeidspartner i prosjektet, med mål om at fergeforbindelsen mellom Nordmøre og Hitra/Frøya kan realiseres i fellesskap mellom stat, fylkeskommuner, kommuner og næringslivet.